fredag 24 oktober 2008

Flygresenärers integritet inskränks återigen?

Jag börjar nästan få en känsla av att integritetskränkning blivit nån form av internationell sport, en sport som i rask takt hotar att ersätta fotboll som den populäraste sporten. Tätt i fotspåren på FRA-lagen, lagen om SÄPOs avlyssningsbefogenheter, den övernitiska tolkningen av IPRED1, samt i med trafikdatalagringsdirektivet på väg med stormsteg, kommer nu EU att på fredag debattera en ny lag om övervakning av flygpassagerare.

Flygbolagen ska lämna ut uppgifter om bland annat namn, personnummer, e-postadress, kreditkortsnummer, beställd mat (passa er alla ni som beställer halalmat eller vegetariskt!), medpassagerare, uppgifter om bil-/hotellbokningar, till polis, underrättelsetjänst och tull. Dessa uppgifter skall lagras i 13 (!) år. Redan i grunden är jag skeptisk till att information om namn, e-postadress, kreditkortsnummer, osv gör någon som helst skillnad i jakten på terrorister. Men framförallt har jag svårt att se nyttan i att lagra informationen så länge. Hur många terrorister har 10+ års framförhållning innan en attack? 6 månader, troligen. 12 månader, möjligen. Kanske till och med 2 år för riktigt stora attentat. Men 13 år?!

Beatrice Ask verkar tycka att förslaget är bra. Hon säger att:
När du och jag reser omkring i Europa så lagras uppgifter om det både på det ena och andra stället. Och det är klart att det finns inte mycket till regler för hur det där ska se ut i dag. Det vore kanske skönt om det fanns det
Till viss del kan jag hålla med. Självklart vore det skönt om det fanns regler kring vilka uppgifter som fick lagras. Men dessa regler skall vara extremt restriktiva. Information om passagerarnamn och adress behöver nog lagras i händelse av olyckor, skadeståndsanspråk osv, men knappast mer än 6 månader. Passagerare som är medlemmar i någon form av frequent flyer-program kan självklart få informationen om resorna lagrade för detta syfte.

Men under inga omständigheter skall myndigheterna få automatisk insyn i dessa uppgifter. I specifika fall kan det vara acceptabelt att myndigheter, i likhet med andra former av integritetsintrång, får begära ut dessa uppgifter från flygbolagen. Men att automatisera det hela är bara ännu ett steg mot storebrors allordstädes kontroll av vårt privatliv.

Inga kommentarer:

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet