fredag 17 augusti 2007

Ett bra initiativ!

Nätverket Sekulära Muslimer i Sverige (Semus) och tidskriften Minaret arbetar nu för att Lars Vilks Muhammedbilder skall ställas ut i Stockholm. Ett ytterst lovvärt projekt.

Det är enkelt att som icke-muslim publicera bilderna och säga att det enbart är för att väcka debatt, eftersom det ju inte på något sätt strider mot de egna värderingarna. Det starka är istället när muslimer vågar göra detsamma; för dem är avbildningar av Muhammed att betrakta som helgerån. Att då ändå, i yttrandefrihetens och religionsfrihetens namn, våga anordna en sån här utställning tyder på två saker; hur starka de är i sin tro och att de inser hur oerhört viktig yttrandefriheten är.

Mohammedkarikatyrer har visat sig vara ett effektivt sätt att röra upp heta känslor bland muslimer. Och många som har anti-muslimska åsikter har utnyttjat detta faktum. Det bästa sättet att avväpna situationen är att, från muslimsk sida, visa upp bilderna och säga "jaha?". Att visa att man står över detta. Detta projekt är ett briljant sätt att uppnå detta.

Inte nog med att Mohammedbilderna avväpnas. Samtidigt bidrar man också till att skala av lite av den skenbild som råder av att alla muslimer är islamister och förespråkar stängda samhällen utan yttrandefrihet. Det är skillnad på religion på personlig nivå och statsreligion. Det är skillnad på individ och stat. För mig som liberal är en sådan skillnad självklar. Men det verkar som att många, även politiskt likasinnade, glömmer bort det.

För de som läser min blogg är det nog inte helt obekant att jag är ateist. Men jag anser ändå att religionsfriheten är ytterst viktig. Kanske just tack vare att jag är ateist. Hade vi inte haft religionsfrihet i Sverige hade ju alla tvingats vara kristna. En för mig obehaglig tanke.

Inga kommentarer:

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet