måndag 16 juni 2008

Tiefensee förbereder en sista omgång piskrapp i FRA-frågan

I eftermiddag skall Centerpartiet hålla ett extrainsatt riksdagsgruppmöte om FRA-lagen. Roger Tiefensee, Centerpartiets gruppledare, säger till SVD att "Min målsättning är att vi håller ihop och står bakom propositionen".

Väljarnas åsikter är tydligen inte intressant. Personvalsidén, som Centerpartiet varit en så stark förespråkare av, är plötsligt inget värd. Riksdagsledamöternas egna åsikter är inte intressanta. Partidistriktens åsikter är inte intressanta. Ungdomsförbundets åsikt är inte intressant. De Centerpartistiska tidningarnas åsikter är inte intressanta.

Det enda som gäller är att Centerpartiets riksdagsledamöter skall ledas in i fållan, att de snällt skall agera röstboskap och trycka på rätt knappar på onsdag morgon och förmodligen helst också undvika att säga någonting kritiskt kring förslaget på tisdag.

Centerpartiet startade som en folkrörelse. En folkrörelse. Låt mig upprepa igen. Folkrörelse.

Det här är toppstyrning från en maktelit, ingenting annat.

Toppstyrning går tvärs emot folkrörelsetanken. Det går tvärt emot Centerpartiets tankar om decentralism. Det går tvärt emot alla liberala värderingar. Det här stinker. Om inte Tiefensee och den övriga partitoppen kan inse detta själva är det nog dags att kalla in en extra partistämma och begära partiledningens avgång.

Själv har jag dock i det närmaste gett upp hoppet. Blir det så att en enig Centerpartistisk riksdagsgrupp röstar för förslaget på onsdag kommer jag att lämna partiet. Det kommer att svida. Oerhört mycket. För det finns inget parti som delar mina åsikter i övriga frågor i samma utsträckning som Centerpartiet. Men vissa frågor står över partilojaliteten. Vissa frågor är så viktiga att de är värda att stå upp för, oavsett om resten sitter ned.

Min ideologiska hemvist kommer nog alltid att ligga nära Centerpartiets. Men jag tänker inte sälja min själ. Det hoppas jag inte heller att Fredrick, Annie och andra motståndare till FRA-lagen är beredda att göra.

Inga kommentarer:

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet