måndag 8 oktober 2007

Innehav av The Anarchist Cookbook - förberedelse till terrorism!

Tidigare har jag bloggat om hur EUs kommissionär för justitie- och säkerhetsfrågor, Franco Frattini, vill att webbsökningar efter bombrecept skall blockas. I en liten passus i det inlägget nämnde jag bland annat The Anarchist Cookbook. Nåväl, det visar sig nu att innehav av denna minsann är att betrakta som terrorism i Storbritannien.

En 17-åring står nu åtalad; en av åtalspunkterna är "[...] the collection or possession of information useful in the preparation of an act of terrorism." Eller närmare bestämt innehav av The Anarchist Cookbook.

Det är kanske dags att jag anmäler mig själv till polisen. För jag har minsann också innehaft en utskrift av den boken en gång i tiden (nån av gångerna jag flyttade slängde jag dock bort den, den har inget större prosaiskt värde om jag säger så). Just nu har jag visserligen inga större mängder av material som skulle kunna användas för att tillverka sprängämnen, men tidigare har jag haft såväl aceton som väteperoxid hemma. Hemska tider!

Antingen så rör det här sig återigen om ett panikartat rättsövergrepp i frustration över att inte lyckas bedriva en sund utrikespolitik, eller också ett bevis på att somliga terrorister minsann är lika dumma som förespråkarna för "The War on Terrorism" tycks tro.

Personligen tror mer på det förstnämnda, sannolikt rör det sig om ännu en nyfiken tonåring som tycker att rörbomber är häftigt (jag kan egentligen inte säga emot heller, det är rätt häftigt att bränna av en egentillverkad sprängladdning. Det är dock farligt som fan; flera jag känner har sprängt av sig fingrar, så det är definitivt inget att rekommendera).

Inga kommentarer:

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet